Artiklar

Artiklar

#17 CSR på kursgården

CSR, pro bono, eller helt vanligt engagemang för människor utanför arbetsmarknaden.
Falsterbo kursgård bryr sig inte om tjusiga ord och definitioner men erbjuder både arbetsträning och jobb åt arbetslösa.

Vad är CSR*?
Är det att rädda regnskog på andra sidan jordklotet eller att avsätta en del av företagets vinst för Brasiliens gatubarn? Är det grejen som äntligen ger offentliga verksamheter en legitim ursäkt att uppvakta och frottera sig med det privata kapitalet?
Eller är CSR bara ett av de nyare tricken för att ge företag och aktieägare dåligt världssamvete och vända blicken från utdelning för att i stället fylla konsultbörsarna? Är det välgörenhet i nya kläder?Svaret är både ja, nej, och något annat.Ett CSR-engagemang kan ta många olika former och egentligen vara nästan lite vad som helst. Ingen form av engagemang är mer rätt eller fel än något annat. En smart och genomtänkt CSR-strategi kan innebära att dra en lans för Borneos apor eller ge bidrag till Läkare utan gränser eller annan hjälporganisation.
Anders Lagerholm och Falsterbo kursgård är kraftsamlare och CSR-ivrare. "Jag tar gärna emot praktikanter", säger han.
Anders Lagerholm och Falsterbo kursgård är kraftsamlare och CSR-ivrare. ”Jag tar gärna emot praktikanter”, säger han.

Anders Lagerholm, verksamhetschef för Falsterbo kursgård i Höllviken, har en mera handfast tolkning, med arbetslöshetssiffror och flyktingvågor som fond.

– För mig betyder det att hjälpa till här; att ge plats för arbetslösa att skaffa erfarenhet och referenser och jobb, säger han. Vi samarbetar med både kommuner och med staten genom arbetsförmedlingen och Samhall och jag tycker att mycket av det vi gör är pro bono, eller socialt ansvarstagande. Vi har till exempel tidigare tagit emot två personer från Kraftsamling Trelleborg. Båda två var väldigt duktiga men just då fanns ingen möjlighet att anställa någon, men jag vet att båda två har andra jobb idag.

Ägs av Skånes försvarsutbildningsförbund
Kraftsamling Trelleborg är grundad i en CSR-tanke. Vår verksamhet är lika mycket ett upprop för att samla alla goda arbetsgivarkrafter i kampen mot arbetslöshet som en operativ hands-on rekryteringsverksamhet med målet att sätta Trelleborg i arbete, och en uppmaning till staten och till alla kommuner norr om oss att anta utmaningen: Samla lika många timmar som vi, involvera det lokala närings- och föreningslivet. Gör plats för, utbilda och anställ.

423 arbetsgivare i regionen har hittills tagit Kraftsamlings utsträckta hand. Falsterbo kursgård är en av dem. Kursgården jobbar för närvarande med staten genom Samhall – bra så – men har tidigare tagit emot arbetslösa trelleborgare för arbetsträning genom Kraftsamling Trelleborg, och kan tänka sig att göra det igen. Verksamhetschefen Anders Lagerholm betonar det sociala engagemanget och kursgårdens historia: Rörelsen ägs idag av Skånes försvarsutbildningsförbund, en av frivilligorganisationerna kring det svenska totalförsvaret. Årligen tar man bland annat emot över 200 unga genom frivillgorganisationernas ungdomsverksamhet.

Satsar på konferensverksamheten
Falsterbo kursgård är samtidigt en aktör på en konkurrensutsatt marknad och tävlar bland annat med Gässlingen och Norregård i Skanör respektive Falsterbo, bara kilometer bort. Kursgården satsar hårt på konferensverksamhet med elva konferensrum och har kapacitet för 218 övernattande gäster fördelade på 62 hotellrum, 13 rum i fristående villor och 13 rum i vandrarhemsstandard. Med alla rum och med 33 700 kvadratmeter tomtmark i hjärtat av Höllviken finns förstås att göra.

– Vi är 12 anställda inklusive mig själv, plus ett antal timanställda instruktörer i förbundets ungdomsavdelning, säger Anders Lagerholm. Dessutom jobbar nio personer i restaurangen, Havsnära, men det är ett eget bolag. Vi har bokningar genom avtal med statliga verk och myndigheter men har också många privatbokningar, till exempel sällskap som ska spela golf på banorna häromkring.

Verksamheten går bra och omsatte 2015 omkring 15 miljoner kronor, restaurangrörelsen borträknad. Anställningsmöjligheter finns.

– Jag tar gärna emot folk här, säger Anders Lagerholm. Handlar det om praktik är det viktigt att vi kör med helt öppna kort från båda håll. Jag vill inte köra fulspel. Det förekommer ju att vissa företag driver sin verksamhet med praktikanter, men jag vill att allt ska vara transparent och synligt. Det ska finnas en medvetenhet om att det inte alltid finns möjlighet att stanna. Gäller det jobb finns det framför allt möjligheter i trädgården, där finns det utrymme för fler. Vi vill hjälpa så gott vi kan, jag tror det ligger lite i vår natur som frivilligorganisation.

FAKTA CSR OCH PRO BONO

CSR eller Corporate Social Responsibility, ofta översatt till företagens sociala ansvar, är idén om att företag bör ta ansvar för hur de påverkar samhället, ekonomiskt, miljömässigt eller ur ett socialt perspektiv. Termen kan även användas för att understryka vikten av hållbarhet ur olika aspekter.

Pro bono, från latinets ‘till godo för samhället’, är ursprungligen en juridisk term som allt mer kommit att syfta på oegennyttiga handlingar för samhällets bästa, till exempel att ge av sin expertkunskap till olika frivilligorganisationer – eller att ge en timme för en riktigt god (samhälls-)affär!

#16 Kaffeleverantör siktar på Trelleborg

Från en vision om förbättrade kaffepauser i svenska företag till rekrytering genom Kraftsamling Trelleborg och kontrakt med kommunen.

– Vi är ett familjeföretag, säger Marika Lindemann Has, produkt- och marknadschef för HGM Dryckservice AB. Min pappa Markus startade företaget 1984, i garaget till en 70-talsvilla i Husie i Malmö, och både jag och min bror Peter är delägare.

HGM är fortfarande en sydsvensk angelägenhet men med en vilja att expandera. Förutom huvudkontoret i Malmö finns idag också ett stockholmskontor.

– Idag omsätter vi runt 40 miljoner på 25 heltidsanställda plus timanställda och semestervikarier, säger driftchefen Peter Olsson. Vi har fyra säljare och 12 servicetekniker ute på fältet.

Marika Lindemann Has och Peter Olsson, som också varit med sedan de första åren, är märkbart stolta över företagets utveckling och berättar gärna om produkter, helhetslösningar och innovationer. Och om kaffe:

– Alla som jobbar här dricker ganska mycket kaffe, säger Marika. Vi vill ju vara säkra på att produkten smakar bra ute hos kunderna. Man kan jämföra med en kock som måste provsmaka såsen innan den serveras.

Driftchef Peter Olsson och produktchef Marika Lindemann Has.
Driftchef Peter Olsson och produktchef Marika Lindemann Has.

Gott kaffe och njutbara fikapauser på svenska arbetsplatser är grundbulten i affärsidén, men utbudet har breddats. Markus Has pulverkaffe i små bryggare har utvecklats till helautomatiska kaffemaskiner och kromade barista-drömmar. I sortimentet finns förutom allehanda drycker och hela serier av matporslin numera också livsmedel i fast form. Senaste nytillskottet går under namnet Food Corner – helt enkelt en butik med kylda eller frysta maträtter bakom glasdörrar, att placera på jobbet.

– Tanken är att man inte ska behöva gå ut för att luncha utan att man ska kunna välja och betala sin lunch på sin arbetsplats, säger Marika. Ett ready to eat-koncept med färskmat av hög kvalitet. Du väljer vad du vill äta och betalar med kort i en terminal, ungefär som att självscanna sina varor på ICA. HGM har bland annat investerat i frys- och kylbilar för att klara leveranserna.

Levererar till Trelleborgs kommun
Trelleborg är ingen vit fläck på kartan för HGM. Förutom att man under fjolåret valde att rekrytera genom Kraftsamling Trelleborg och i dagarna är i färd att göra det för andra gången, har företaget kunder i kommunen och är sedan tidigare en del av stadens företagsnätverk som medlem i Trelleborgs företagarklubb och som TFF-sponsor. Trelleborgsnärvaron kommer att öka ytterligare framöver. HGM medverkar i TFF:s näringslivsmässa i Söderslättshallen 11 maj, och har nyligen tecknat ett treårigt kontrakt med kommunen efter upphandling av kombimaskiner för kaffe och vatten, samt vattenautomater.

– Vi vann upphandlingen tillsammans med Selecta, men det tog lite tid eftersom den förlängdes, säger Peter. Allt blev klart nu vid årsskiftet. Våra produkter kommer att finnas i skolor i kommunen, på rådhuset, och i flera av förvaltningarna.

Strategin är tydlig:
– HGM ska leverera bra produkter med kvalitet och vi vill växa sett till antal kunder i Trelleborg, säger Marika. Jag tycker också att det är särskilt trevligt att Trelleborg numera är en Fairtrade City, att det finns en medvetenhet om etik och om ekologi, inte minst eftersom jag själv bor i kommunen och min familj vill handla ekologiskt.