Artiklar

Artiklar

#4 Vianor växer när högtrycket kommer

Vianor i Trelleborg skiftar hjul på 70 personbilar om dagen. Personalen skiftas inte i samma takt, däremot växer personalstyrkan inför högsäsongen. Dagens fem anställda ska bli åtta.

 Idag hålls en första rekryteringsträff genom Kraftsamling Trelleborg.

– Det är ju positivt att vi fem som jobbar här trivs tillsammans och vill stanna här, säger platschefen Magnus Eriksson. Samtidigt är det roligt när det kommer någon ny och vi kan vara en väg ut i arbetslivet för de som är utanför idag.

 

Vianors platschef i Trelleborg, Magnus Eriksson, ser fram emot att rekrytera säsongspersonal tillsammans med Kraftsamling Trelleborg. Idag håller Kraftsamling en rekryteringsträff i Trelleborg för att hitta rätt kandidater.

 

På däckfirman Vianor på Vannhögsgatan i Trelleborg är det än så länge glest mellan kunderna – som oftast i januari. Ett äldre par kommer för att hämta sin bil efter service. Ett par företagskunder från en byggfirma bokar tid i kundmottagningen. Platschefen och kundmottagaren och montören Andreas Larsson som tillsammans ansvarar för personbilssidan har fortfarande tid att småprata lite extra med kunderna.

 

Men snart smäller det.

– Företagskunderna jagar på under hela året men på privatsidan är det ganska lugnt vid den här tiden, säger Magnus Eriksson. Men när vi går för fullt i mars, april skiftar vi hjul på mellan 60 och 70 bilar om dagen. Då behövs folk.

 

Närmast intill kundmottagningen ligger Vianors personbilsverkstad. På andra sidan glasrutan som skiljer den från kundmottagningen är montören Adam Åkerman och serviceansvarige Micael Gadde upptagna med hjultvätt och däckmontering på en personbil.

 

Till lastbilsverkstaden på andra sidan gårdsplanen kommer de företagskunder som behöver hjälp med lite större fordon. Montören Fredrik Liljeberg, ensamt ansvarig för den tunga sidan av verksamheten i Trelleborg, arbetar nästan lika mycket med att bygga relationer som han arbetar med hjulskiften. För dagen ligger åtta enorma hjul staplade på verkstadsgolvet i väntan på att monteras på två hjullastare från Trelleborgs hamn. Hjullastarna används för muddringsarbete i det pågående projektet att flytta hamnen österut.

– Det är gummifabriken som tillverkat däcken och krängt dem på fälgarna, säger Fredrik Liljeberg. Det kan vi inte göra här eftersom däcken är helt och hållet i gummi, inifrån och ut. Jag skulle tro att de väger mellan 1,5 och 2 ton vardera.

 

Magnus Eriksson och montören och kundmottagaren Andreas Larsson är de som privatkunden oftast möter på Vianor. Under årets första veckor hinner de fortfarande småprata med varandra mellan kunderna.
– När vi går för fullt i mars, april skiftar vi hjul på mellan 60 och 70 bilar om dagen. Det går på under 20 minuter per bil.

 

Företagen, lantbruken och de större industrikunderna håller affärerna flytande över lågsäsongen och några veckor in på det nya året, men redan om några veckor börjar trycket öka. Framåt mars råder högtryck när privatkunderna börjar fundera på sommardäck. Magnus, Fredrik, Adam, Micael och Andreas kommer behöva hjälp.

– Kraftsamling fick kontakt med oss i rätt tid, säger Magnus Eriksson. Vi brukar alltid ha säsongsanställda som återkommer varje år, men hittills är det bara en person som jobbat här tidigare som hört av sig. Vi byter inte mycket personal här annars, och det är ju positivt att vi fem som jobbar här trivs och vill stanna. Samtidigt är det roligt när det kommer någon ny och vi kan vara en väg ut i arbetslivet för de som är utanför idag.

 

Vianor är idag en av Europas ledande verkstadskedjor för bil-, hjul- och däckservice med ett hundratal verkstäder bara i Sverige. Tillsammans med Euromaster är Vianor i Trelleborg den enda verkstaden med fullservice för allt från traktorer till lastbilar och personbilar.

 

Magnus Eriksson började själv jobba som säljare på företaget 2007 och blev platschef 2014.

– Han som var platschef när jag började här var uppvuxen på golvet och var väl inte så road av att vara ute och sälja. När jag anställdes hette det att jag var säljare och skulle vara ute och dra in nytt, men i slutändan blev det mest arbete här inne, med befintliga kunder.

 

Den huvudsakliga arbetsuppgiften för en däckmontör är i stort sett samma som för 20 år sedan – skifta däck och hjul. Däremot har kringtjänsterna utvecklats och blivit fler. Merförsäljningen har blivit allt viktigare för branschen. Bland annat väljer allt fler kunder hotellösningen för sina däck mellan skiftena.

 

Montören Fredrik Liljeberg är ansvarig för lastbilssidan på Vianor. I dagarna ska han skifta hjul på två hjullastare från Trelleborgs hamn.
– Det är gummifabriken som tillverkat däcken och krängt dem på fälgarna, säger Fredrik Liljeberg. Det kan vi inte göra här eftersom däcken är helt och hållet i gummi, inifrån och ut. Jag skulle tro att de väger mellan 1,5 och 2 ton vardera.

 

Enligt Magnus Eriksson fungerar Vianor i Trelleborg idag som däckhotell för omkring 1600 kunder om året. I samband med vårens och höstens hjulskifte väljer många också att beställa en grundläggande service av bilen.

– Mellan tummen och pekfingret omkring 15% av våra kunder servar bilen här när de byter däck, annars tycker jag inte att arbetet egentligen har förändrats så mycket de senaste 25 åren. Visst finns det fler jättetjusiga maskiner att använda idag men jag tror inte att arbetet blir effektivare för att man jobbar med en robot. Den stora tekniska förändringen sitter i bilarna, med trycksensorer för däcken och annat. Det ger lite extra jobb jämfört med tidigare. Och så är hjulen överlag mycket större nuförtiden.

 

Nu rekryterar Kraftsamling säsongspersonal till er. Vad söker ni?

– Någon med intresse för bilar. Det är viktigt och det räcker långt. Vi behöver inte en bilmekaniker, men det är förstås en fördel om man klarar lite mindre justeringar. Vi gör ju en grundläggande diagnos av bromsar, avgasrör och lampor. För merförsäljningens skull, men naturligtvis också för att vi vill att kunden ska köra härifrån tryggt och säkert.

– Sen hoppas jag att vi kan hitta personer som kan fungera med oss fem som jobbar här. I och med att vi är ganska få här så får man göra det mesta, och jag tror det bidrar till att vi har en ganska familjär stämning här. Det är inte bara hjultvätt och däckbyten.