Artiklar

Artiklar

#49 Kraftsamlings goda relationer ledde till drömjobbet

Bergkvarabuss och Kraftsamling Trelleborg känner varandra väl efter flera rekryteringar.

Nu har de goda relationerna med bussjätten gett ett nytt företag att vårda kontakten med – Mekka Traffic – och ett drömjobb till nyutbildade mekanikern Imran Haider.

– Det är inte mig ni ska tacka för anställningen, säger Mekka Traffics regionverkstadschef Martin Karlsson. Utan ert jobb med Bergkvarabuss hade jag inte fått veta att Imran fanns.

 

 

Glad över jobbet. Imran Haider gick en arbetsmarknadsutbildning till buss- och lastbilsmekaniker. Utbildningen slutade 6 november. Mindre än två veckor senare hade han börjat jobba på Mekka Traffic i Trelleborg.

 

Imran Haider är i full färd att montera bort passagerarsätena i en gul regionbuss. På bussgolvet ligger tryckluftsverktyg, hylsnycklar och borrmaskiner. Verkstadslokalen är ljus, fräsch och luftig. Stor nog att rymma åtminstone fyra stora bussar samtidigt. Takhöjden är kyrklik.

 

Imran blir själv passande högstämd och allvarlig när han berättar vad jobbet på Mekka betyder för honom.

– Allt är hundra procent. Verkligen hundra procent. Mina kollegor är så trevliga. Chefen är jättebra och duktig på att lära ut det han kan. Bra pedagog. Jag bor i Trelleborg och fick ett heltidsjobb i Trelleborg. Jag vill verkligen stanna här så länge jag kan.

 

Han kom till Sverige med hustru och tre barn från Pakistan via Frankrike 2005. I hemlandet hade han utbildat sig till kock och arbetade bland annat som kökschef på ett hotell och en större restaurang i Islamabad. Uppdragen som kökschef fortsatte i Frankrike. I Sverige blev det praktik på ett taxibolag, praktik och kortare anställning i restaurangkök och en sejour som hemstädare för ett rut-företag i Hästveda. Däremellan studier i svenska för invandrare, sfi.

– Sen flyttade vi till Trelleborg. Jag fick sommarjobb på Trelleborg industrier förra året och fick plats på en arbetsmarknadsutbildning till bilmekaniker. Jag tänkte först att jag ville jobba med personbilar, men en lärare på utbildningen fick mig intresserad av mekaniken på tyngre fordon, bussar och lastbilar. Det är mer varierat. Så jag förlängde utbildningstiden en månad och blev buss- och lastbilsmekaniker.

 

Verkstadschefen i Trelleborg, Sime Cosic, och regionverkstadschefen Martin Karlsson har bara gott att säga om nytillskottet Imran Haider. – Jag hoppas verkligen att han ska jobba på och trivas här, säger Martin Karlsson. Han är positiv och har rätt energi.

 

Bergkvarabuss kör tyskt. Busstillverkaren MAN har huvudkontor i München, mera välbekanta Mercedes-Benz tillverkar till stor del sina bussar i Mannheim. Kör Bergkvarabuss tyskt blir det tyska bussar att serva och reparera för Mekka Traffic.

– Det är de bussar vi har mest erfarenhet av och kan bäst, säger Martin Karlsson. Jag föredrar nog själv Mercedes, och de har väldigt bra utbildningsprogram på sina bussar. Vidareutbildning i yrket är nödvändigt och något vi köper in för våra mekaniker.

 

Mekka Traffic äger Bergkvarabuss och flera andra bussföretag, men fungerar som serviceorganisation för sina dotterbolag. Företaget sysselsätter totalt 120 mekaniker på 22 orter i hela landet. Martin Karlsson är regionverkstadschef Skåne, finns själv i Malmö men har ansvar för depåerna i Ängelholm, Kristianstad, Broby, Malmö, Trelleborg och Ystad.

– Men Broby och Kristianstad är i stort sett samma depå. Det är ju inget avstånd mellan dem och personalen där uppe jobbar på båda orterna. Vi har 45 bussmekaniker i Skåne.

 

Imran Haider var alldeles nyutbildad bussmekaniker när han kom i kontakt med Kraftsamling Trelleborg 7 november. Nästa dag tog Kraftsamling kontakt med Goran Zivanovic, personalplanerare på Bergkvarabuss i Trelleborg och ytterst delaktig i de rekryteringar som bussjätten tidigare gjort tillsammans med Kraftsamling. Någon öppning fanns inte hos Bergkvarabuss, men Goran lämnade Martin Karlssons kontaktuppgifter och en uppmaning att ta snabb kontakt.

 

Mekka Traffics regionverkstadschef Martin Karlsson ansvarar för sex bussdepåer med totalt 45 anställda mekaniker i Skåne.

 

Det blev anställningsintervju 13 november. Fyra arbetsdagar senare gjorde Imran sin första arbetsdag som mekaniker på Mekka Traffic.

– Det kändes rätt från början, säger Martin Karlsson. Under utbildningen hade han gjort en praktik hos Swecon och jag visste att de var intresserade av att anställa honom. Bara det var ett gott tecken och gjorde kanske att jag tog chansen direkt.

– Det gick så här bara, säger Imran och illustrerar med en hastig gest i luften. Bang!

– Nä, det var inte mycket att fundera på, säger Martin Karlsson. Imran är positiv och har rätt energi så det var inte så mycket att fundera på. Jag ställde frågan vid sittande bord.

 

För Kraftsamling Trelleborg är Mekka ytterligare ett företag att vårda relationen till – och ett kvitto på att samarbetet med Bergkvarabuss fungerat. För Imran Haider är det förstås mycket viktigare än så.

– Det är kul att vi fick kontakt och att Imran fick jobbet. Han har nära hit hemifrån och jag hoppas verkligen att han ska jobba på och trivas här, och det tror jag han kommer att göra. Verkstadschefen pratar bara positivt om honom.