Artiklar

Artiklar

#5 Anders fixade lastbilskortet genom Kraftsamlings branschlösning

Som 15-åring tog Anders Håkansson klivet in på arbetsmarknaden.

45 år senare tog han klivet in på Arbetsmarknadsförvaltningen och kom i kontakt med Kraftsamling. Efter ett par månaders intensiv CE-körkortsutbildning är han på väg mot en ny karriär som lastbilsförare.

60 år gammal, men Anders ser inte slutet på arbetslivet än.
– Jag mår som en prins, känner mig fysiskt stark och jobbar gärna till 67 eller 68. Varför bromsa när jag fortfarande har viljan?

 

Det blir många koppar kaffe när Anders Håkansson teoriläser inför de olika utbildningsdelarna i körkorts-, ADR- och YKB-utbildningarna. Målet är att vara klar för anställning genom Kraftsamlings branschlösning under februari.

 

Kraftsamlings branschlösning kring bristyrket lastbilsförare, med stark koppling till den lokala åkerinäringen, startade i november. Bland de arbetslösa trelleborgare med försörjningsstöd som sökte plats valdes tio ut. Nu går branschlösningen in i slutspurten. I slutet av februari eller början av mars ska deltagarna vara i anställning i något av de åkeriföretag som deltar i satsningen.

 

60-årige trelleborgaren Anders Håkansson, nyss hemkommen efter ett decennium i Thailand, är en av deltagarna på upploppet. Kanske den som kommit längst.

– Jag är klar med C-kortet och mellan studierna praktiserar jag hos Ogenborns åkeri i Skurup. Mitt intresse för det här yrket växer hela tiden. Jag vill komma igång nu, och det tror jag att de märker på trafikskolan.

 

Anders fyllde 60 år den 11 november förra året, ”samma datum som gamle kungen”, och har inte gått utan jobb särskilt många dagar sedan tonårstiden.

 

Sommaren 1973 fick han jobb i mjölkkylen i livsmedelsbutiken Repris i Trelleborg, en av föregångarna till dagens Ica Maxi. Sommarjobbet blev till tio år och Anders arbetade sig igenom hela butiken för att slutligen sälja trädgårdsmöbler samtidigt som han läste butiksledarutbildning.

 

Han lämnade livsmedelshallen för säljjobb på bland annat Unilever, Önos och sillkonservföretaget Sillkungen, flyttade till Kristianstad och  arbetade med ett distrikt som spände från Ängelholm till Karlskrona.

 

1986 var Anders tillbaka i Trelleborg.

– Då var jag faktiskt arbetslös en hel månad, men så såg jag att TT-Line skulle rekrytera, gick ner till hamnen och sökte och fick jobb som förrådsman ombord. Vi var sju man som hade hand om allt från tax free-varorna till linne och sängkläder. Allt utom köttleveranserna. Först på Nils Holgersson och till sist på Nils Dacke.

 

Under det tjugonde året i TT-Lines tjänst ringde telefonen.

– En kompis som bodde i Thailand frågade om jag inte ville komma och jobba med honom där nere. Ge mig en stund att fundera, svarade jag. Några dagar senare åkte jag ner och började som manager för en resort i Hua Hin söder om Bangkok.

 

En lång och prövande sjukhusvistelse i Thailand efter infektion i en nyopererad fot och familjeomständigheter i Sverige fick honom att bryta upp ännu en gång. Efter tio års asiatisk utflykt var Anders Håkansson tillbaka i hemstaden Trelleborg. Han ordnade en lägenhet.

– Men sen då? Vad skulle jag göra här, nästan 60 år gammal? Jag skrev in mig på Arbetsförmedlingen, men när jag gick till Arbetsmarknadsförvaltningen några dagar senare fick jag plötsligt jättebra information och all hjälp om hur jag skulle gå tillväga för att få jobb.

 

På väg mot trafikskolan. Anders Håkansson är en av de tio arbetslösa trelleborgare som antagits till Kraftsamlings branschlösning för lastbilsföraryrket.

 

Kraftsamlings branschlösning för blivande lastbilsförare med möjlighet att ta CE-körkort, arbetsplatsförlagd utbildning och uttalade anställningsambitioner hos något av de sju medverkande åkeriföretagen dök upp. Anders tog chansen.

 

Idag är han i stort sett färdig för anställning. C-kortet är avklarat liksom ADR-beviset för att få transportera farligt gods. Yrkeskompetensbevis för yrkesmässig trafik och uppkörning för E-behörigheten för tungt släp återstår.

– För mig som tillbringat lång tid i ett land som Thailand är det enastående att Trelleborgs kommun går in och hjälper arbetslösa med detta. Det är inte många andra som vill satsa på en 60-åring. Vi var tio personer som började utbildningen och jag fattar att det här är en ganska dyr insats, kanske uppåt en halv miljon, men det kommer ju att betala sig.

– Som jag har förstått det har man bara jobbat med Kraftsamling Trelleborg i tre, fyra år så det är ju fortfarande ganska nytt, men jag tycker att servicen är bra och utan rekryteringarna och samarbetet med arbetsgivarna vet jag inte hur det hade gått för de som saknar arbete. Personligen känner jag att det här har varit min räddning. Här händer ju något.

 

Hur ser du på din framtid?

– Min första tanke är att det blir lastbil fram till pensionen, och den får gärna dröja till 67 eller 68. Jag stannar så länge de kan erbjuda mig jobb, men jag kommer alltid fortsätta vara öppen och lyhörd för andra erbjudanden, både från Trelleborg och från andra håll. Behövs en hustomte någonstans nere i Thailand blir det svårt att tacka nej, men jag är lyckligt lottad. Frisk och stark. Och nu blir det ljusare och ljusare om morgnarna också.

 

Fotnot: Anders Håkansson är ett fingerat namn.

 

Stor brist på förare bakom Kraftsamlings satsning

Satsningen på att utbilda lastbilsförare i samarbete med åkerinäringen görs mot bakgrund av den mycket stora brist på lastbilsförare som finns i hela landet och inte minst i Skåne.

 

Branschlösningen genomförs i samarbete med Mårtenssons trafikskola som står för utbildningen av Kraftsamlings kandidater.

 

Enligt siffror som Tya, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, tagit fram uppger 46 procent av de skånska åkerierna att de har behov av att anställa förare under våren. Under 2018 beräknas behovet uppgå till 1 300 nya förare i Skåne. Med behovet följer även ett ökat behov av yrkesgrupper som mekaniker och tekniker som kan serva och reparera fordonen.

 

Branschlösningen lastbilsförare är den tredje som genomförts i Kraftsamlings regi. Under året väntar ytterligare ett par satsningar mot branscher med bristyrken.

 

Tf enhetschef Zouhair Arabi-Eter på Arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborgs kommun följer satsningen noga.

 

Hur har utfallet för lastbilslösningen varit?

– Det har varit en lyckad satsning och gänget som valdes ut gör det de ska, säger Zouhair Arabi-Eter. Vi har bara haft ett avhopp och de nio som är kvar är en bra bit in i sina körkortsutbildningar och samtidigt i praktik på de sju åkeriföretag vi samarbetar med. Några deltagare har kommit lite längre med körkortsutbildningen än de övriga vilket har tvingat körskolan att låta dem vänta in övriga gruppen, och det har gjort att insatsen tagit något längre tid än vi beräknade från början, men vi jobbar ikapp den förlorade tiden tillsammans med Mårtenssons. Vi är ”back on track”. Utbildningen genomförs gruppvis dels för logistikens skull men också för att hålla nere kostnaderna och inte slösa med skattepengar.

 

Vilka företag medverkar i branschlösningen?

– Det gör Ogenborns åkeri Skurup, där Anders Håkansson är, GP Last och åkeri Hans Svensson från Malmöhållet, Kvist åkeri, Palms åkeri och Modulbetong här i Trelleborg, och Westbergs åkeri i Lund. Och så förstås Mårtenssons trafikskola här i Trelleborg som står för utbildningsdelen.

 

Vad händer framöver?

– Målet är att alla deltagarna ska vara färdigutbildade och i anställning senast i mars. Sen pausar vi lastbilsutbildningen. Nu har vi några andra branschlösningar på gång som knackar på dörren, inom yrkesområden som också ligger i tiden. I vår har vi tänkt dra igång branschlösningar inom hotellstäd, logistik och vård och omsorg.