Artiklar

Artiklar

#49 Kraftsamlings goda relationer ledde till drömjobbet

Bergkvarabuss och Kraftsamling Trelleborg känner varandra väl efter flera rekryteringar.

Nu har de goda relationerna med bussjätten gett ett nytt företag att vårda kontakten med – Mekka Traffic – och ett drömjobb till nyutbildade mekanikern Imran Haider.

– Det är inte mig ni ska tacka för anställningen, säger Mekka Traffics regionverkstadschef Martin Karlsson. Utan ert jobb med Bergkvarabuss hade jag inte fått veta att Imran fanns.

 

 

Glad över jobbet. Imran Haider gick en arbetsmarknadsutbildning till buss- och lastbilsmekaniker. Utbildningen slutade 6 november. Mindre än två veckor senare hade han börjat jobba på Mekka Traffic i Trelleborg.

 

Imran Haider är i full färd att montera bort passagerarsätena i en gul regionbuss. På bussgolvet ligger tryckluftsverktyg, hylsnycklar och borrmaskiner. Verkstadslokalen är ljus, fräsch och luftig. Stor nog att rymma åtminstone fyra stora bussar samtidigt. Takhöjden är kyrklik.

 

Imran blir själv passande högstämd och allvarlig när han berättar vad jobbet på Mekka betyder för honom.

– Allt är hundra procent. Verkligen hundra procent. Mina kollegor är så trevliga. Chefen är jättebra och duktig på att lära ut det han kan. Bra pedagog. Jag bor i Trelleborg och fick ett heltidsjobb i Trelleborg. Jag vill verkligen stanna här så länge jag kan.

 

Han kom till Sverige med hustru och tre barn från Pakistan via Frankrike 2005. I hemlandet hade han utbildat sig till kock och arbetade bland annat som kökschef på ett hotell och en större restaurang i Islamabad. Uppdragen som kökschef fortsatte i Frankrike. I Sverige blev det praktik på ett taxibolag, praktik och kortare anställning i restaurangkök och en sejour som hemstädare för ett rut-företag i Hästveda. Däremellan studier i svenska för invandrare, sfi.

– Sen flyttade vi till Trelleborg. Jag fick sommarjobb på Trelleborg industrier förra året och fick plats på en arbetsmarknadsutbildning till bilmekaniker. Jag tänkte först att jag ville jobba med personbilar, men en lärare på utbildningen fick mig intresserad av mekaniken på tyngre fordon, bussar och lastbilar. Det är mer varierat. Så jag förlängde utbildningstiden en månad och blev buss- och lastbilsmekaniker.

 

Verkstadschefen i Trelleborg, Sime Cosic, och regionverkstadschefen Martin Karlsson har bara gott att säga om nytillskottet Imran Haider. – Jag hoppas verkligen att han ska jobba på och trivas här, säger Martin Karlsson. Han är positiv och har rätt energi.

 

Bergkvarabuss kör tyskt. Busstillverkaren MAN har huvudkontor i München, mera välbekanta Mercedes-Benz tillverkar till stor del sina bussar i Mannheim. Kör Bergkvarabuss tyskt blir det tyska bussar att serva och reparera för Mekka Traffic.

– Det är de bussar vi har mest erfarenhet av och kan bäst, säger Martin Karlsson. Jag föredrar nog själv Mercedes, och de har väldigt bra utbildningsprogram på sina bussar. Vidareutbildning i yrket är nödvändigt och något vi köper in för våra mekaniker.

 

Mekka Traffic äger Bergkvarabuss och flera andra bussföretag, men fungerar som serviceorganisation för sina dotterbolag. Företaget sysselsätter totalt 120 mekaniker på 22 orter i hela landet. Martin Karlsson är regionverkstadschef Skåne, finns själv i Malmö men har ansvar för depåerna i Ängelholm, Kristianstad, Broby, Malmö, Trelleborg och Ystad.

– Men Broby och Kristianstad är i stort sett samma depå. Det är ju inget avstånd mellan dem och personalen där uppe jobbar på båda orterna. Vi har 45 bussmekaniker i Skåne.

 

Imran Haider var alldeles nyutbildad bussmekaniker när han kom i kontakt med Kraftsamling Trelleborg 7 november. Nästa dag tog Kraftsamling kontakt med Goran Zivanovic, personalplanerare på Bergkvarabuss i Trelleborg och ytterst delaktig i de rekryteringar som bussjätten tidigare gjort tillsammans med Kraftsamling. Någon öppning fanns inte hos Bergkvarabuss, men Goran lämnade Martin Karlssons kontaktuppgifter och en uppmaning att ta snabb kontakt.

 

Mekka Traffics regionverkstadschef Martin Karlsson ansvarar för sex bussdepåer med totalt 45 anställda mekaniker i Skåne.

 

Det blev anställningsintervju 13 november. Fyra arbetsdagar senare gjorde Imran sin första arbetsdag som mekaniker på Mekka Traffic.

– Det kändes rätt från början, säger Martin Karlsson. Under utbildningen hade han gjort en praktik hos Swecon och jag visste att de var intresserade av att anställa honom. Bara det var ett gott tecken och gjorde kanske att jag tog chansen direkt.

– Det gick så här bara, säger Imran och illustrerar med en hastig gest i luften. Bang!

– Nä, det var inte mycket att fundera på, säger Martin Karlsson. Imran är positiv och har rätt energi så det var inte så mycket att fundera på. Jag ställde frågan vid sittande bord.

 

För Kraftsamling Trelleborg är Mekka ytterligare ett företag att vårda relationen till – och ett kvitto på att samarbetet med Bergkvarabuss fungerat. För Imran Haider är det förstås mycket viktigare än så.

– Det är kul att vi fick kontakt och att Imran fick jobbet. Han har nära hit hemifrån och jag hoppas verkligen att han ska jobba på och trivas här, och det tror jag han kommer att göra. Verkstadschefen pratar bara positivt om honom.

 

#48 ”Fotbollen har alltid öppnat massor av dörrar för mig”

Merparten av sina 57 år har Martyn Wilson jobbat. När han inte jobbat har han spelat fotboll, eller tränat fotbollslag. Sen blev han arbetslös.

Så vad kan en före detta fotbollsspelare från engelska Birmingham utan jobb erbjuda intresserade arbetsgivare?

Svaret kommer omedelbart, orden med eftertryck.

– Full valuta för pengarna.

 

 

Tidigare Aston Villa-spelaren Martyn Wilson håller på ärkerivalen Birmingham och vill ogärna synas i Villas lila tröja. Birminghams visar han däremot upp med stolthet. – Sporten är och har varit en fantastisk plattform för mig. Fotbollen har alltid öppnat massor av dörrar för mig.

 

Det är en ny situation för Martyn Wilson. Efter att ha jobbat nonstop sedan 1978, när han var 17 år, står han vid sidan av, tittar på och undrar om det finns några intresserade arbetsgivare kvar i Trelleborg. I hemstaden, miljonstaden Birmingham, hade det troligen inte varit några problem att hitta jobb.

– Den första och tydligaste skillnaden mellan arbetsmarknaden här och i Storbritannien är förstås att Storbritannien är så mycket större, säger Martyn Wilson. Bara i England bor det väl 56 miljoner människor. Och de jobb som jag söker, lager, logistik och produktion, finns fortfarande kvar. Inte minst i Birmingham som är en gammal industristad eller bilstad. Det finns alltid jobb.

 

I Trelleborg då?

– Det känns som att fabriksjobben försvinner här i Trelleborg och de ersätts inte precis. Det har blivit tuffare. Samtidigt är Sverige fantastiskt. När jag kom hit fick jag höra att man får betalt även om man är sjuk, och jag sa ”va?” ”Jo, du får ersättning eftersom du är sjuk.” ”Är det sant?” sa jag. Nu har jag knappast varit sjuk själv, men de här systemen fanns inte i England.

 

Hemmet finns i Trelleborg sedan julen 1987 då 26-årige Martyn flyttade till sin Eva för gott, elva år efter att de träffats i samband med en fotbollsturnering i Sverige. Barnen Amanda och Oliver är utflugna. Martyn och Eva bor kvar. Fotbollen är fortfarande nummer ett för Martyn.

 

Förutom lite spel i IFK Trelleborg i slutet av 80-talet har han varit verksam som tränare i både IFK och Trelleborgs FF, FC Trelleborg och i Gislöv. Och fotbollen utgör ett värdefullt nätverk, inte minst i jobbhänseende.

– Men jag vet inte om det direkt har gett mig arbete, däremot har fotbollen alltid öppnat massor av dörrar för mig, både socialt och i jobbet. Sammanhanget spelar knappt någon roll, det tar fem minuter sen pratar människor fotboll. Jag skulle själv kunna göra det i 24 timmar. Jag tröttnar aldrig på fotboll!

 

Trelleborg AB, Metso, Heatex och Flint Group. Martyns väg genom arbetslivet har tangerat flera av Trelleborgs industristorheter. Sedan augusti är han arbetslös. Senaste jobbet var ett fyra månaders påhugg som fordonstransportör i Malmö hamn.

 

Martyns cv de senaste sex, sju åren speglar delvis utvecklingen för det traditionella, tunga näringslivet i Trelleborg. Sedan han kom till Trelleborg har flera tillverkande företag försvunnit helt eller lagt produktionen i andra länder. Industriarbetare har tvingats skola om sig, ta kortare anställningar eller byta arbetsort. Många har blivit över.

 

En erfaren, duktig och pålitlig arbetare i julklapp? Trelleborgaren Martyn Wilson har varit arbetslös sedan augusti och träffar gärna arbetsgivare som söker förstärkning.

 

I födelsestaden Birmingham jobbade han som tryckeriarbetare och det något svåröversatta ”Metal polisher”. I Sverige har Martyn bland annat arbetat som pressoperatör på Metso i Trelleborg och logistikansvarig på LED-belysningsföretaget Aaxsus AB i Lund. Första jobbet i Sverige och Trelleborg var som nattarbetande packare hos Ångbagaren, nuvarande Finax Bröd.

– Jag var där i ungefär ett år. Sen kom jag till gummit, Trelleborg AB. Jag jobbade där i 17 år, till 2006, på däckavdelningen. En fantastisk arbetsplats.

 

Efter en tid ”på golvet” där Martyn vulkade och reparerade däck avancerade han till förman och slutligen arbetsledare, ansvarade för processflöden och arbetade med kvalitetskontroller och ISO-certifieringar. När däckavdelningen flyttades utomlands fick Martyn kontakt med luftväxlartillverkaren Heatex. Han rekryterades som arbetsledare och flödesansvarig på logistikavdelningen.

– På många sätt är Heatex den bästa arbetsplats jag varit på. När jag kom omsatte vi en miljon kronor om dagen och vi skickade 400-500 pallar gods dagligen. Jag hade ansvar för administration och för budget och var med och löneförhandlade, anställde och hyrde in personal.

 

Som ung spelare i hemlandet ansågs han under en period som en av Englands mest lovande ungdomsspelare. Han togs ut till landskamper på P- och U-nivå, och representerade en av de två båda stora Birminghamklubbarna, klassiska Aston Villa FC.

– Men jag är supporter till Birmingham City, inte till Villa. Hela min familj är Birmingham-supporters. Jag fattar egentligen knappt att jag valde att spela för den klubben. Jag hade kunnat spela för andra klubbar än Aston Villa, men det var trots allt min hemstad. I Villa var jag uppe i B-laget och jag spelade en del i akademin, sen har jag gjort en del säsonger som semiprofessionell. Det är bra i England. Du kan tjäna tusen pund i veckan som halvproffs.

 

Är du hemma i England någon gång nuförtiden?

– Inte så ofta, men jag var faktiskt hemma i maj. Vi hade bröllop i familjen. En Aston Villa-supporter gifte sig med min systerdotter. Men vi gav honom ett Birmingham-glas som han blev tvungen att dricka ur på festen!

 

Vad kan du erbjuda en arbetsgivare som är intresserad av din tid?

– Full valuta för pengarna. Jag menar det verkligen. Du får vad du ser. Jag har mycket erfarenhet men är väldigt prestigelös när det gäller arbete. Jag var 50 år gammal när jag blev arbetslös första gången. Det var en ny erfarenhet som inte är så rolig. Så bli inte bli arbetslös när du är över 50, man kan sjunka snabbt. Men får jag chansen, kanske bara för ett uppdrag på två, tre månader, så ger jag hundra procent valuta för pengarna den perioden. Jag kommer att göra vad jag kan från min sida.

 

Med B-körkort, fina referenser, flera truckkort med 24 års erfarenhet och med möjlighet att jobba dag, natt och alla tänkbara skift borde Martyn Wilson kunna vara attraktiv tycker han själv. En julklapp från en arbetsgivare till sitt företag.

– Det känns enormt frustrerande att vara utan jobb. Jag har sökt en hel del jobb sedan jag blev arbetslös, mest inom mitt område, och jag har tagit bemanningsuppdrag emellanåt men verkar inte riktigt fastna någonstans och jag undrar förstås vad det beror på. Jag försöker titta på mig själv och se om jag gör allt jag kan innan jag gnäller på arbetsmarknaden, men ibland funderar jag på om det handlar om min ålder. Jag är 57 år nu och de kanske inte vill satsa på mig? Jag har ju hunnit med ganska mycket och på några intervjuer har jag mer eller mindre fått höra att jag kanske är överkvalificerad för vissa jobb eftersom jag haft arbetsledarroller tidigare. Men jag är öppen för att jobba på alla nivåer och det måste inte vara i Trelleborg. Jag kan pendla.