Artiklar

Artiklar

#2 Nya växthuset invigningsklart – Tomatodlaren Alfred Pedersen kraftsamlar i Trelleborg

Nu är det klart. Med 4 hektar nybyggt växthus – 16 hektar totalt – tar Nordens största tomatodlare Alfred Pedersen & Son i Trelleborg ett ännu fastare grepp om den svenska tomatmarknaden.
Med start nästa vecka sätts årets plantor i odlingen i Dalköpinge.
Vd Mads Pedersen och platschef Mindaugas Krasauskas träffade Kraftsamling för att prata tomater, kommunrelationer och rekrytering.

 

Alfred Pedersens platschef i Trelleborg Mindaugas Krasauskas och företagets vd Mads Pedersen framför några hektar av anläggningen i Dalköpinge. I de enorma växthusen lyser 1000 wattslamporna över tomatplantorna även vintertid. Tomatplantorna luras att bära frukt året om.

 

– Nu är vi kompletta och har nått den storlek vi tänkte oss från början, säger Mads Pedersen. Vi kom till Trelleborg 2005 och nu har vi en odling på 160 000 kvadratmeter, tack vare stark efterfrågan på svenska premiumtomater.

 

Mads Pedersen är på snabbvisit i anläggningen i Dalköpinge strax öster om Trelleborg en knapp vecka innan nya växthusdelen ska tas i bruk. Han är förväntansfull inför det nya året och inför utsikten att öka en redan omfattande produktion och knipa ytterligare marknadsandelar. Trelleborgsodlingen har blivit det danska familjeföretaget Alfred Pedersen & Sons största. Ytterligare tre odlingar finns, söder om Odense på Fyn.

 

Efter att Alfred Pedersen övertog den tidigare olönsamma Trelleborgsodlingen har företaget efter hand byggt upp och ut verksamheten och satt standarden för svenskodlade kvalitetstomater på hemmamarknaden.

 

Anläggningen i Trelleborg är störst i Norden och är Trelleborgs kommuns till ytan största företag. Sett till antalet arbetstillfällen är företaget däremot knappast i topp. Dagens 17 årsanställda blir som mest omkring 90 lagom till högsäsongen från och med april.

 

I det enorma växthuset pågår finjusteringarna av bevattningssystemen och magneträlsen för de självkörande plockvagnarna som ska röra sig mellan raderna inne i nya 40 000 kvadratmeter stora växthuset. Ännu så länge är merparten av anläggningen tom. Bara en mindre del tas i anspråk för att odla vintertomater, under 1000 watts halogenlampor i taken.

 

Här ska ett femtontal olika sorters tomater dela på utrymmet. Främst odlas kvisttomater, men någon hektar är avsatt för små, söta körsbärstomater. Under sommarmånadernas högsäsong skördas upp till 45 ton tomater om dagen, men produktionen är igång året om. Alfred Pedersen undviker användning av kemiska bekämpningsmedel i odlingarna och håller istället kvaliteten med hjälp av biologiska metoder, främst tillsättning av vissa typer av skalbaggar som livnär sig på eventuella skadedjur. I luften surrar humlor som hjälper till att pollinera plantorna.

 

I höstas byggde Alfred Pedersen ut med ytterligare 4 hektar växthus. Sedan årsskiftet pågår finjusteringar av odlingsbäddarna. Från och med nästa vecka sätts de plantor som ska ge kvisttomater i premiumklassen lagom till sommaren.

 

Trelleborgsodlingens premiumtomater, som Mads Pedersen är noga med att kalla dem, går bara till den svenska marknaden. Helsingborgsföretaget Sydgrönt levererar dagligen till Lidl-, Ica- och Nettobutiker i hela landet.

– Det finns andra odlare i Sverige, men idag har Alfred Pedersen mellan 60 och 65 % av den svenska marknaden. Förra året producerade vi totalt 7 000 ton och med de nya växthusen räknar vi med att öka produktionen 30 % under 2018.

 

På den svenska marknaden konkurrerar ni med spanska och holländska odlare, men ni har valt att inte exportera era egna produkter. Varför?

– Det finns flera skäl till att vi inte exporterar. Dels kostar det mer att exportera och vi skulle också bli tvungna att plocka omogna tomater. Jämför du med Holland som är det största exportlandet så kan vi plocka våra tomater när de är röda och helt mogna eftersom de kommer i butik samma dag. Svenska konsumenter efterfrågar svenska tomater och betalar dessutom gärna lite mer för premiumtomater.

– Den svenska marknaden går fortfarande att göra mycket på. Vår strategi är att konkurrera med kvalitet, inte med pris. Vi ska inte gå in i den dödsspiral som priskonkurrens innebär.

 

Alfred Pedersen & Son har under de tolv år som företaget funnits i Trelleborg blivit lite av en symbol för kommunen. Växthusen utgör ett tydligt blickfång vid stadens östra infart. Trots en betydande verksamhet i sin bransch lever företaget sitt eget liv lite vid sidan av och är sällan representerat i större sammanhang. Samtal förs med kommunen vid behov.

– Vi är med i en grupp med övriga företag här som diskuterar det planerade Business Center Trelleborg, logistikcentret, som kommer att ligga en bit västerut, men vi känner väl inte att det direkt berör vår verksamhet, säger Mads Pedersen. För vår del är väl ett förslag på gång- och cykelvägar hit ut den enda fråga vi tagit upp, men det är förstås viktigt för oss att ha ett bra samarbete med Trelleborgs kommun. Det tycker jag också att vi har på olika sätt, inte minst under de senaste två, tre åren. Vi har haft en mycket bra dialog med miljökontoret kring tillstånd och pappershantering när vi byggde ut förra året. En växthusodling är en speciell typ av företag. Vi är inte en vanlig industri och vi är inte en jordbruksverksamhet. Vi är något mitt emellan och det kan förstås göra det svårt för kommunen också, men vi upplever att vi har en jättebra kommunikation.

 

Mindaugas Krasauskas har jobbat i Trelleborgsodlingen sedan 2001, då odlingen drevs av Alfred Pedersens föregångare Sydtomater. Som platschef har han ansvaret för de upp till 90 säsongsanställda tomatplockare som varje år säkrar högsäsongens skörd.
– Vi ska vara den bästa tomatodlingen i Sverige, det är det som driver oss. Alla som arbetar här gör det med målet att bygga ett företag som tjänar pengar men samtidigt är en bra arbetsplats.

 

Platschefen Mindaugas Krasauskas, ansvarig för Trelleborgsodlingens dagliga drift, började själv som säsongsanställd plockare på Alfred Pedersen 2001 och har varit med från starten i Trelleborg. Efter avancemang till först arbetsledare och därefter personalchef blev han utsedd till platschef 2015. Sedan några år bor han bara ett stenkast från tomatodlingen, i en villa i Dalköpinge, på havssidan av väg 9 och Östra Infarten, med den egna arbetsplatsen inom synhåll.

 

Liksom Mads Pedersen har Mindaugas haft många kontakter med Trelleborgs kommun genom åren, dock inte med kommunens rekryteringstjänst Kraftsamling som är en ny bekantskap.

 

Två rekryterare från Kraftsamling har nyligen besökt odlingen. En dialog har öppnats och Mindaugas Krasauskas ställer sig inte avvisande till ett samarbete för att hitta jobböppningar för arbetslösa trelleborgare – i alla fall på sikt.

– Jag tycker Kraftsamling är ett jättebra initiativ. Jag kände inte till arbetet tidigare, men det är bra att kommunen jobbar med de här frågorna också.

 

Kraftsamlings rekryterare arbetar ständigt med att kontakta, möta och presentera ett lokalt alternativ för sydvästskånska arbetsgivare som har rekryteringsbehov. Ett eventuellt samarbete med Alfred Pedersen ligger dock en bit fram i tiden.

– Vi anställde faktiskt nio personer häromdagen med anledning av utbyggnaden, säger Mindaugas, men vanligen erbjuder vi säsongsanställningar. De flesta som kommer hit jobbar från april, maj och några månader framåt innan vi går ner i produktion inför vintern.

 

Vecka tre inleds planteringen av årets 16 hektar tomatplantor, och längre fram under våren väntas uppåt 90 säsongsanställda plockare till Nordens största tomatodling.

 

Varför blev det Trelleborg för Alfred Pedersen?

– För att klimatet i sydligaste Sverige är milt och väldigt gynnsamt för produktionen, för det mesta. Trelleborg ligger vid havet så temperaturskillnaderna mellan sommar och vinter är inte så dramatiska och det är lagom mycket sol, även om förra året var en katastrof ur vädersynpunkt med tio procent mindre ljus än normalt. För oss betyder tio procent mindre ljus tio procents produktionsbortfall.

 

#1 God fortsättning, kraftsamlare!

För ett år sedan var ökad omsättning, butiksombyggnad, etablering i Norden och lugn och ro högst upp på önskelistorna. I somras lockade golfspel, semestrar i Baskien och Grekland, ny energi, sol och god mat.
2017 är historia och kraftsamlarna Paul Welén, Estelle Lützhöft och Magnus Vigstrand blickar framåt tillsammans med Kraftsamling.

 

 

Paul Welén, vd för Paldur AB som erbjuder hushållsnära tjänster för både företag och privatpersoner – från trädgårdsservice till städtjänster och fönsterputs.

 

Vad händer i Paldur just nu?

– Jag håller på att rekrytera en städare, så jag har suttit i intervjuer med flera personer före julhelgen och hoppas att vi träffar rätt bland någon av dem. Som arbetsmarknaden ser ut för närvarande är det svårare att hitta bra folk än att hitta kunder kan jag säga.

 

Hur var 2017 för Paldur och hur ser du på året som kommer?

– Under förra året genomförde vi besparingar som gör att vi kan visa plussiffror och titta framåt mot roligare uppgifter i år. Vi har främst dragit ned på de fasta kostnaderna och administrationskostnaderna efter två svåra år då vi satsade på att anställa ungdomar. Men när regeringen plötsligt höjde arbetsgivaravgifterna för ungdomar sköt våra kostnader i höjden, så besparingarna vi gjort nu ska täcka det vi tappade till staten 2016 och 2017. Jag tror på ett positivt 2018 med pengar i kassan som ger oss möjlighet att satsa framåt och utveckla vår kundbas.

 

Vad tycker du om kommunens arbete för att förbättra villkoren för er verksamhet, eller för näringslivet i stort?

– Generellt tycker jag att tongångarna är positiva. Vi ökar invånarantalet, TFF är i allsvenskan och jag tycker att kommunen tänker rätt i sin vision för 2025. Jag tror på idéerna som Trelleborg har, men jag tror också att det är viktigt att vi kommer igång snabbt och att vi tar reda på vilken slags förort till Malmö som vi ska vara. Om kommunen vill attrahera höginkomsttagare så måste vi till exempel planera fritidsaktiviteter och fysiska miljöer efter det. Det kan handla om att skapa en strandpromenad på Väster och om boende vid havet. Sådant tror jag är jätteviktigt för stadens framtid, precis som det är viktigt för handelns framtid att vi förtätar city just nu. Frågan är bara om det finns handlingskraft att genomföra planerna?

 

 

 

Rickard Jönsson, butikschef på Ica Maxi Trelleborg , med inspel av Estelle Lützhöft, personalchef och HR-konsult i egna firman Rezpektrum.

 

Vad gör du just nu?

– När du ringde satt jag och svarade på mejl, annars är jag nere i butiken och frontar hyllor eller plockar skräp mellan varven. Vi har ju haft fullt fokus på julhandeln under december, men nu kan vi pusta ut i alla fall en kort stund innan allt sätter igång igen någon vecka in på året..

 

Hur var 2017 för Ica Maxi Trelleborg och hur ser du på året som kommer?

– Jag tycker att 2017 blev ett bra år, inte minst efter ombyggnaden i höstas. Vi har ökat antalet kunder något och hoppas förstås att det i sin tur ska locka ännu fler kunder i år. Det har i alla fall börjat positivt. Framför allt har ju vår nya delikatessdisk varit en succé. 2018 hoppas jag förstås att vi verkligen ska kunna skörda framgångarna av höstens arbete, och att vi ska hitta helt rätt i den nya organisationen.

– Jag tycker att vi måste nämna att personalen här har varit helt fantastisk under hela ombyggnaden, säger Estelle Lützhöft. Äras de som äras bör. De har varit otroliga som har orkat med att jobba som vanligt trots att butiken har varit en enda stor byggarbetsplats.

 

Vad kan Trelleborgs kommun göra för att ytterligare förbättra villkoren för er verksamhet, eller för näringslivet i stort?

– Vi ligger ju lite för oss själva här nere vid vattnet och påverkas väl egentligen inte så mycket av det som händer inne i stan, men det jag hör är positivt. Vi skulle bara önska att Sjöstaden blev färdig imorgon! Det är lite ödsligt omkring oss, vi har ju tyvärr inga goda grannar här och det behöver vi för att få lite extra draghjälp.

 

Magnus Vigstrand, vd för Foam King Sweden AB, marknadsledande inom polyuretanisolering, med huvudkontor i Trelleborg.

 

Vad händer på Foam King just nu?

– Det som händer är att Foam Kings ledning och personal just nu har en mycket välförtjänt långledighet. Officiellt stängde vi kontoret 20 december och vi öppnar inte förrän 8 januari.

 

Hur var 2017 för Foam King och hur ser du på året som kommer?

– Det har gått mycket bättre än planerat. Vi gjorde till exempel ett galet bra sista kvartal där de kunder vi tog in kommer att avslutas först i mars, april. Vi ska bland annat genomföra ett stort vindsprojekt för Akelius fastigheter i Malmö, och nu i januari utför vi ett jättestort nyproduktionsprojekt i Hyllie för en stor byggfirma. Vi räknar kallt med en tillväxt på 25 % för 2018, vi har ett enormt tryck in från konsulter och byggföretag. Om vi tittar två år bakåt i tiden så kan vi se att vårt kundsegment har ändrats väldigt mycket. Från att ha gjort 70 % av våra jobb för privatkunder och 30 % för företag och industrier, har vi gått till det omvända. Idag är det nog 80 % företags- och industriuppdrag och 20 % privata kunder, och det ligger helt i linje med vår strategi

 

Vad kan Trelleborgs kommun göra för att ytterligare förbättra villkoren för er verksamhet, eller för näringslivet i stort?

– Kommunen skulle i större utsträckning kunna marknadsföra våra fina företag som jobbar både lokalt, nationellt och internationellt samt öka intresset för Trelleborg som en kommun som ligger i framkant både vad gäller kompetens och kunskap inom väldigt många områden. Vi har många innovativa och nytänkande företag i vår kommun.