Artiklar

Artiklar

Stor brist på förare bakom Kraftsamlings satsning

Satsningen på att utbilda lastbilsförare i samarbete med åkerinäringen görs mot bakgrund av den mycket stora brist på lastbilsförare som finns i hela landet och inte minst i Skåne.

 

Branschlösningen genomförs i samarbete med Mårtenssons trafikskola som står för utbildningen av Kraftsamlings kandidater.

 

Enligt siffror som Tya, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, tagit fram uppger 46 procent av de skånska åkerierna att de har behov av att anställa förare under våren. Under 2018 beräknas behovet uppgå till 1 300 nya förare i Skåne. Med behovet följer även ett ökat behov av yrkesgrupper som mekaniker och tekniker som kan serva och reparera fordonen.

 

Branschlösningen lastbilsförare är den tredje som genomförts i Kraftsamlings regi. Under året väntar ytterligare ett par satsningar mot branscher med bristyrken.

 

Tf enhetschef Zouhair Arabi-Eter på Arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborgs kommun följer satsningen noga.

 

Hur har utfallet för lastbilslösningen varit?

– Det har varit en lyckad satsning och gänget som valdes ut gör det de ska, säger Zouhair Arabi-Eter. Vi har bara haft ett avhopp och de nio som är kvar är en bra bit in i sina körkortsutbildningar och samtidigt i praktik på de sju åkeriföretag vi samarbetar med. Några deltagare har kommit lite längre med körkortsutbildningen än de övriga vilket har tvingat körskolan att låta dem vänta in övriga gruppen, och det har gjort att insatsen tagit något längre tid än vi beräknade från början, men vi jobbar ikapp den förlorade tiden tillsammans med Mårtenssons. Vi är ”back on track”. Utbildningen genomförs gruppvis dels för logistikens skull men också för att hålla nere kostnaderna och inte slösa med skattepengar.

 

Vilka företag medverkar i branschlösningen?

– Det gör Ogenborns åkeri Skurup, där Anders Håkansson är, GP Last och åkeri Hans Svensson från Malmöhållet, Kvist åkeri, Palms åkeri och Modulbetong här i Trelleborg, och Westbergs åkeri i Lund. Och så förstås Mårtenssons trafikskola här i Trelleborg som står för utbildningsdelen.

 

Vad händer framöver?

– Målet är att alla deltagarna ska vara färdigutbildade och i anställning senast i mars. Sen pausar vi lastbilsutbildningen. Nu har vi några andra branschlösningar på gång som knackar på dörren, inom yrkesområden som också ligger i tiden. I vår har vi tänkt dra igång branschlösningar inom hotellstäd, logistik och vård och omsorg.