Artiklar

Artiklar

#38 För Kenni var chaufförsjobbet aldrig något val

Kenni Andersson är kanske inte född i en lastbil, men han har vuxit upp bakom ratten. Ändå stod han utan jobb trots både utbildning och bensin i blodet.
– Jag har alltid älskat att jobba, men ibland har livet tagit steg i fel riktning.
Med egen kraft och lite hjälp från Kraftsamling stannade han kvar uppe på vägen.

 
Kenni Andersson är bara 21 år gammal men har redan hunnit säga hej och adjö till en handfull arbetsgivare. Född i Malmö flyttade han till Trelleborg efter Transportgymnasiet i Svalöv, fick mer eller mindre seriösa påhugg inom snickeri och murningsarbete men var i grunden arbetslös. Efter en tid kom han i kontakt med Arbetsmarknadsförvaltningen och Kraftsamling Trelleborg.

Genom Kraftsamling sökte Kenni en säsongsanställning som lastbilsförare och montör i tältuthyrningsföretaget Rent a tent. Han fick jobbet och fortsatte därefter till en visstidsanställning som sopbilsförare för Ohlssons åkeri i Malmö. I början av 2016 stod han åter utan arbete, surfade in på Kraftsamlings hemsida geentimme.se och hittade ett nytt jobb som lastbilsförare, hos distributions- och lagerföretaget Havilog i Malmö. Anställningen påbörjades 24 maj. I veckan var den över.

Havilogs platschef Helen Spors på kontoret. Havilog har hittills anställt Kenni Andersson och ytterligare en trelleborgare genom Kraftsamling.
Havilogs platschef Helen Spors på kontoret. Havilog har hittills anställt Kenni Andersson och ytterligare en trelleborgare genom Kraftsamling.

– Men den här gången kommer jag inte söka jobb genom Kraftsamling, säger Kenni Andersson. Jag har flyttat till Eslöv så det går ju inte eftersom jag inte är trelleborgare längre. Dessutom har jag ett jobb på gång genom en gammal klasskamrat från gymnasiet. Han är lastbilsförare på ett åkeri som heter Kallebäck som kör för Schenker i Malmö och Helsingborg. Jag kommer att köra natt mellan Malmö och Göteborg.

Nästa körning går dock till trafikskolan, inte till Göteborg.

– Jag ska plugga och ta CE-behörighet så jag kan köra tungt släp på Kallebäck. Jag fick aldrig möjlighet att ta det på gymnasiet, av olika anledningar. Man kan väl säga att jag kanske inte alltid varit Guds bästa barn. Ett C-körkort räcker en bit på vägen, men ska jag få ett fast jobb är det CE som gäller. Det är det man ska satsa på om man vill köra lastbil, det är mitt råd till andra som vill bli lastbilsförare.

För köra lastbil vill han. Eller måste. Kenni Andersson har blodsband till yrket och bensin – eller snarare diesel – i blodet.

– Det är förstås ett sätt att försörja sig men det verkar också som om det går i arv mellan generationerna i min släkt. Både pappa och farfar var lastbilschaufförer och hade egna åkerier. Farfars hette Gustavs åkeri. Jag är uppväxt i en lastbil så man kan säga att mitt yrke var förutbestämt.

Dagens pass är avslutat. På Havilog har Kenni Andersson kört Skåne runt. Nu väntar nya utmaningar.
Dagens pass är avslutat. På Havilog har Kenni Andersson kört Skåne runt. Nu väntar nya utmaningar.

Kenni Andersson är en i raden av både unga och något mindre unga arbetslösa trelleborgare som Kraftsamling hjälpt till arbete – varaktiga som tidsbegränsade. Med ett lastbilskörkort på fickan har han haft relativt goda förutsättningar att ta sig in på arbetsmarknaden, men han är tacksam för den service han fått genom Arbetsmarknadsförvaltningens rekryterare. En eller ett par knuffar i rätt riktning har gjort sitt.

Knuffarna hjälpte Kenni att landa i familjeyrket men det är inte nödvändigtvis slutstationen i hans eget yrkesliv, och han ser gärna att nästa generation, som kommer i februari, väljer annorlunda. Hans egen dröm är det goda livet på en gård djupt myllad i den skånska lerjorden.

– Om fem år kör jag antagligen fortfarande lastbil. Det sitter i blodet. Privat så tror jag att jag har min familj och att vi bor på vår gård med våra djur. Min flickvän håller på mycket med hästar och vi vill gärna ägna oss mer åt något sådant i framtiden.

– Vårt första barn är på gång, det är beräknat till februari. Mina barn kommer att få göra det de vill men de ska få lära sig att arbete lönar sig. De får gå sin egen väg även om de förstås kommer att få veta vad jag jobbar med. Vill de sen köra lastbil kan jag inte göra mycket åt det, men jag tycker att det är bra om det blir andra yrken. Det är bra med förändring, att allt inte bara blir som förr hela tiden.

Uppvuxen vid ratten. Kenni Andersson kunde inte fly undan sitt öde - men trivs med sitt arbete.
Uppvuxen vid ratten. Kenni Andersson kunde inte fly undan sitt öde – men trivs med sitt arbete.

I väntan på att framtiden inträffar återstår dock en sista vecka av lastning, lossning och asfalt.
Väckarklockan ringer klockan tre. Kvart över fyra är Kenni på Havilogs lager i Malmös industrihamn, och halv fem börjar lastningen av torr-, kyl- och frysvaror för transport till Skånes ICA-butiker, McDonalds- och Subway-restauranger.

– Jag brukar sticka vid halv sex. Det är ganska mycket som ska ut, vi har allt de behöver i restaurangerna. Vi lever i ett land där 30 % av allt gods som transporteras går via väg och lastbil, det lärde jag mig i alla fall på gymnasiet.