Redan innan du träffar personer för jobbintervjuer är det bra om du har en tydlig bild av vad det är du söker och behöver. Intervjun kan sen vara ett sätt att få uppfattning om just den person som är där, men anpassa inte dina krav så de passar med personen som sitter framför dig.

Låt det ta tid
Det kan kännas stressande att behöva hitta en ny person att anställa. Därför kan det vara svårt att ha is i magen och vänta på att hitta någon som uppfyller kraven och kan passa på arbetsplatsen. Ändå är det just det som är det bästa att göra, att ge det tid. Även om det är brist på personer att anställa finns det intresserade. En del arbetssökande är väldigt angelägna att hitta jobb, en av de personerna kan förr eller senare hamna hos dig.
Gör en lista

För att det ska bli tydligt vad det är du söker kan det vara bra att göra en lista. Skriv ner vad som ingår i tjänsten. Vilka arbetsuppgifter ingår? Vilket ansvar? Vilken utbildning krävs för att det ska gå att utföra arbetsuppgifterna på ett bra sätt? Den biten brukar gå ganska lätt att definiera. Svårare är det att bestämma hur mycket praktisk erfarenhet personen behöver ha och vilka personliga egenskaper som är önskvärda. Tänk på att den du anställer ska passa med resten av arbetslaget och att det sociala också är en viktig bit för att det ska kunna fungera bra. Är det några personliga egenskaper som inte skulle passa ihop med de andra som redan finns i företaget? Till sist kan du skriva ner vad du har möjlighet att erbjuda för lön, arbetstider och andra villkor.
En del av de här sakerna kan gå att rucka på, men har du en tydlig lista vet du vad din utgångspunkt är. Du ska helst inte kompromissa med alla punkter på listan, eftersom det då är risk att det inte alls blir vad du eller företaget behöver.